Sonntag, 01.05.2011

Film maudit / Introduction / World Cinema

Auf der Website des Caboose-Verlags ist ein sehr schöner Scan des Katalogs zum »Festival du film maudit, Biarritz, France, July–August 1949« herunterzuladen (PDF, 56,5 MB).

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JEAN‐LUC GODARD: But maybe I should explain a little what’s happened, that I’ve come here, that I have an agreement with the Conservatory…

SERGE LOSIQUE: I already explained that.

You explained it? All right, we’ll . . . Oh, I can explain it, maybe I’ll explain it a little differently.

SERGE LOSIQUE: If you like, by all means, you’re the head gardener.

You spoke about gardening?

SERGE LOSIQUE: Exactly.

Für 2012 beim gleichen Verlag angekündigt: Die Englische Erstübersetzung von Godards »Introduction to a True History of Film and Television«. Eher als um eine Übersetzung handelt es sich dabei um eine komplette Neutranskription nach der Videoaufzeichnung der Veranstaltungsreihe von 1978. Wie stark sich diese Fassung von der Französischen Buchversion (und von Frieda Grafes & Enno Patalas‘ Deutscher Übersetzung) unterscheiden wird, lassen zwei kurze Auszüge ahnen:

* First Voyage, Part One, Friday 14 April 1978

* Third Voyage, Part One, Friday 9 June 1978

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Auch interessant: Die Reihe Critical Filmographies of World Cinema, deren Band zu Südamerika hier verfügbar ist.

Ein Kommentar zu “Film maudit / Introduction / World Cinema”

  1. Volker Pantenburg schreibt:

    Hier noch ein Gespräch mit dem Übersetzer der neuen Version der »Einführung«, der zuvor Bazins »Qu’est-ce que le cinéma?« neu übersetzt hat (ebenfalls für Caboose):

    Timothy Barnard: My next task for caboose is to translate a series of lectures given by Jean-Luc Godard in Montreal in 1978 as a dry run for his later video essay Histoire(s) du cinéma. It’s fascinating material, the most extended and revealing glimpse of the man and his ideas we have. The sole videotapes of these talks have been slumbering in the Concordia University archives all this time. It was published in a poorly-transcribed French edition in the early 1980s, which is now long out of print. I have re-done the French transcription from start to finish, finding all sorts of things that were left out of or mangled in the French edition, and hope to provide an introductory chapter on ‘Godard in Quebec’. He said that this was the ideal place for these lectures: it allowed him to speak French and yet he was far enough from home that he was able to unburden himself in a way that he wouldn’t have in France or Switzerland. It is a truly remarkable document and fun to read. It will appeal to the new generation of DVD cinephiles and serious film scholars alike.

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